نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ چیست؟
  • علی احمدی
  • تاریخ انتشار 2021 / 05 / 29
  • دیدگاه 0 نظر
  • تعداد بازدید 195

تا حالا شده نتوانید به دلایلی از یک وسیله استفاده کنید و جایگزینی برای آن وجود ندارد که مناسب شما باشد؟

مثلا فردی چپ دست است بخواهد از یک ماوس گیمینگ مخصوص افراد راست دست را استفاده کند. از آن جایی که بیشتر ماوس های گیمینگ در بازار برای افراد راست دست طراحی شده اند پس خیلی سخت است بخواهید آن را با دست چپ استفاده کنید، مطمئنا بعد از مدتی عصبی میشوید.

با این مقاله نیر وب همراه باشید تا یک روش بازاریابی فوق العاده را معرفی کنیم.

 

نیچ مارکتینگ چیست؟

شاید در مثالی که در بالا زدم بگویید چه ارتباطی با نیچ مارکتینگ داشت. «نیچ مارکتینگ» یا «نیش مارکتینگ» که در فارسی به معنی «بازاریابی گوشه ای» و یا «جاویژه» است، روشی برای بازار یابی است. این روش شما برای بازار فروش بهتر به سمت تولید محصولاتی برای گروه خاصی از افراد میروید.

بگذارید بهتر بگویم،برای اینکه رقبای کمتری در بازار فروش داشته باشید باید محصولاتی تولید کنید که تولید کنندگان بزرگ، زیاد به سمت آن ها نرفته اند برای مثال یک اره برقی برای افراد چپ دست تولید کنید. مطئمن باشید خیلی از افراد به سمت تولید چنین محصولی نرفته اند ولی چپ دستان زیادی وجود دارند که به این محصول نیاز دارند پس با تولید این محصول به قول معروف مشتریان خاص خودتان را خواهید داشت.

در نیچ مارکتینگ شما به شمتی میروید که هنوز رقیبانتان به سمت آن نرفته اند پس به راحتی متوانید در آن از همه پیشی بگیرید و فروش زیادی داشته باشد. با ادامه این مقاه همراه باشید تا بهتر با نیچ مارکتینگ یا جاویژه آشنا شوید.

 

دلایلی که نشان میدهد باید از نیچ مارکتیگ استفاده کنیم

برای اینکه روش کار و دلایل استفاده از جاویژه را به خوبی متوجه شوید چند مورد از فواید این روش را برایتان معرفی خواهم کرد.

 

خلوت بودن بازار رقابت

همانطور که گفتم تولید محصولات خاص باعث میشود کمپانی های کمتری وجود داشته باشند که محصولی مانند شما بفروشند پس شما به راحتی متوانید بازار فروش را به دست بگیرید. زمانی که رقیب زیادی نداشته باشید یا اصلا هیچ رقیبی نداشته باشید دیگر نیاز نیست هر روز رقبای خود را بررسی کنید تا از آن ها عقب نمانید.

 

به راحتی پیامتان را به مشتری میرسانید

از آن جایی که در نیچ مارکتینگ برای افراد خاصی محصول تولید میکنید پس میدانید که نیاز مشتریانتان چیست و بیشتر چه کلماتی را ججست و جو می کنند. با آگاهی که از مشتریان دارید میتواید پیام خود را به روش بگویید که مشتریانتان به سرعت به آن جذب شوند و پیامتان در دل آن ها بنشیند.

 

راحت تر جذب کردن مشتری

وقتی مشتریان خود را بشناسید در جذب آن ها به بیراهه نمیروید و میدانید که بیشتر کجا ها به دنبال محصول میگردند و به راحتی میتوانید آن ها را به سمت محصول خود جذب کنید.

دیگر نیازی نیست راه های زیادی را برای جذب کردن مشتری بروید و از بین هزاران محصول، مشتری را به خرید محصول خود تشویق کنید.

 

ارتباط بهتر و قوی تر با مشتریان

یکی از مزیت های نیچ مارکتینگ این است که نیاز های مشتریان را میشناسید و میتوانید با استفاده از ایمیل و پیامک مشکلات و نیاز هایی که برای او به وجود میاید را با محصول خود برطرف کنید. همچنین با صحبت کردن با توجه به نیاز های مشتری، او را به خود علاقه مند میکنید که این اتفاق خیلی خوب است.

 

تشخیص مخاطبین در بازاریابی نیچ مارکتینگ

حالا مسئله این است که بر چه اساس مشتریان خود را انتخاب کنیم و محصول مورد نیاز آن ها را تولید کنیم. راه هایی وجود دارد که متوانید گروه خاصی از افراد را انتخاب کنید تا فروش خوبی داشته باشید. برای گروه بندی افراد جامعه معیار های خاصی وجود دارد که در ادامه معرفی میکنم.

نیچ مارکتینگ با توجه به محصول

نیچ مارکتینگ با توجه به محصول

یک از روش ها این است که به جای اینکه با توجه به گروهی تولید کنید، با توجه به محصولی کسب و کار را ایجاد کنیم. در این روش شما افراد جامعه را گروه بندی نمیکنید بلکه محصول خود را خاص میکنید یعنی به جای فروش چندین محصول، یک محصول با امکانات بیشتر و پشتیبانی قوی تر به مردم میفروشید.

حالا سوال این است که مشتریان چرا باید به دیدن ممحصول ما بیایند وقتی متوانند به یک فروشگاه دیگر بروند و چندین محصول دیگر نیز خریداری کنند؟

زمانی که شما محصول خود را ویژگی های بیشتر و کیفیت بهتر تولید مکنید حتی زمانی که مشتری به فروشگاه دیگری برود، بعد از خرید حتما برای خرید محصولی مانند شما به فروشگاه شما میآید زیرا میداند که با اینکه فروشگاه قبلی محصول شما را داشت ولی شما آن را با کیفیت و تضمین بهتری ارائه می دهید.

 

نیچ مارکتینگ با توجه به قیمت

بزارید اول یک مثال بزنم: برای مثال شما همه کمپانی لکسوس را میشناسید. این شرکت ماشین های بسیار لوکسی را تولید میکند ولی قیمت زیادی دارد و یک شخص با درآمد معمولی آن را خریداری نمیکند.

درست است همه مردم نمیتوانند خریداری کنند ولی افراد ثروتمند حتما آن را میخرند و شرکت لکسوس با اینکه مشتری کمتری نسبت به بقیه دارد ولی شاید فروش بیشتری داشته باشد.

درست حدس زدید! یکی از روش های گروه بندی بر اساس قیمت است. در این گروه محصولی تولید میشود که قیمت بالایی دارد و مشتریان هم افراد ثروتمند هستند.

 

نیچ مارکتینگ با توجه به موقعیت جغرافیایی

نیچ مارکتینگ با توجه به موقعیت جغرافیایی

شما متوانید محصول خود را با توجه به موقعیت مکانی مشتریان ارائه بدهید. برای مثال تولید وسایل سرمایشی در مناطق سردسیر کشور مطمئنا به شکست میخورد ولی تولید همان محصول در استانی مانند یزد که کویری و گرم است فروش زیادی دارد.

 

نیچ مارکتینگ با توجه به رواشناسی

در این نوع گروه بندی افراد جامعه را بر اساس سبگ زندگی، نگرش و دیگر خصوصیات هایی که دارند تقسیم میکنیم . برای مثال تولید یک نوع وسیله سرگرمی برا آن دسته از افرادی که به دنبال تفریح و سرگرمی با اعضای خانواده هستند.

 

چند گام برای نیچ مارکتینگ خوب

برای اینکه یک نیچ مرکتینگ بی نغص و کامل داشته باشیم باید به ترتیب چند کار را انجام بدهیم. هر کدام از این کار ها وقت و تمرکز زیادی میخواهد تا در این راه شکست نخورید. ما چند کار مهم را گام به گام به شما توضیح خواهیم داد تا به بهترین نحو ممکن یک نیچ مارکتینگ عالی ایجاد کنید.

 

تشخیص افراد در نیچ مارکتینگ

1- تحقیق دقیق

برای شروع ابتدا باید به درستی تحقیق کرد تا گروهی از مردم را انتخاب کنیم موجب فروش کم محصولمان نشود. شما باید گروهی که انتخاب میکنید را به خوبی بشناسید و با نیاز های آن ها آشنا بشوید.

 

2- یافتن مشکل گروه انتخابی در شبکه های اجتماعی

با گشتن در شبکه های اجتماعی و پیدا کردن جاویژه‌های خود، بفهمید که در بحث های گروهی در مورد چه مشکلتانی صحبت میکنند و یا در مورد شما و رقبایتان چه نظراتی میدهند. نیازی نیست که زیاد کارآگاه بازی در بیاورید فقط کافیست به چند گروه یا نظرات یک پست مرتبط به فعالیت خود بروید و پیام ها را بخوانید.

 

3- با جاویژه‌ ها یا همان گروه انتخابی وارد گفت و گو شوید

منظورم این نیست که به یکی یکی پیام بدهید و با آن ها درد و دل کنید. منظورم این است که با استفاده از ایمیل ها و پیام هایی که میدهید محصول خود را به خوبی معرفی کنید و با توجه به نیاز ها و مشکلات آن ها صحبت کنید تا حرف خود را در دل مشتری بنشانید. دقیقا توضیحاتی که برای ارتباط بهتر و قوی تر با مشتریان گفتم.

 

4- شروع تبلیغات

حالا وقت آن رسیده که با آگاهی که به افراد نیچ مارکت خود دارید شروع به تبلیغ کنید و به گونه ای محصول خود را معرفی کنید که مشتریان به آن علاقه مند شوند و اقدام به خرید کنند.

الان شما گروه مورد نظر خود را میشناسید و میدانید که به چه روشی آن ها را جذب کنید، پس سعی کنید بیشترین جذب را در این گام داشته باشید.

 

5- بررسی نیچ مارکت خود

سعی کنید نیچ مارکت خود را همیشه بررسی کنید و ضعف های آن را برطرف کنید. یادتان باشد همیشه ضعف هایی وجود دارد که فقط مشتری متوجه آن میشود. برای اینکه متوجه بشویم از دید مشتری چه نقطه ضعفی داریم با ایجاد شبکه اجتماعی و نظرات و غیره ، راهی اجاد کنیم که مشتریان به راحتی بتوانند ضعف ها و ایده هایی برای بهتر شدن را به گوش شما برسانند.

 

در این مقال به صورت کامل نیچ مارکتینگ را آموزش دادیم و شما متوانید بعد از خواندن این مقاله نیچ مارکتینگ خود را ایجاد کنید یک یا چند محصول خاص تولید کنید تا فروش بالایی در بازار داشته باشید. اگر تجربه ای در این سبک بازاریابی دارید حتما در قسمت نظرات آن را به اشتراک بگذارید.

 

 

برچسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *